Démon znamení Panny
Představuje realizaci negativního Merkura v pozemské sféře. Výraz nachází v množství projevů, jakými jsou například byrokracie, potřeba groteskní přesnosti, posedlost čísly, pokusy o sestrojení matematické rovnice života. Je to apoteóza sil myšlení, pohyblivé merkurické inteligence. Démonický vliv přivádí k jejich využívání i ve sférách přináležejících citu a vůli.
Převážení těchto sil ve vodní sféře se projevuje slovy na místo skutků, neustálým přemýšlením, zvažováním rizika/zisku a spekulováním, neschopností odhodlat se k ráznému volnímu aktu. Platí zde, že příliš vzduchu udusí plamen vůle.
/Jeho přiměřené množství plamen naopak vyživuje./
Převaha démona v citové oblasti má za následek duševní chlad, absenci emocí a redukci povahy mezilidských vztahů na čistou racionalitu.
Neustálá potřeba přemýšlení se obrací i na vlastní osobu. Démon do psychiky přivádí neutuchající proud myšlenkového fluida, udržuje neustálý vnitřní rozhovor. Oběť si vytváří množství komplexů, tvoří nové a nové konstrukce, "škatulkuje"…
Démon znamení Vah
Přivádí k rozporu mezi cítěním (Venuše) a myšlením (vzdušný živel). Vyvolává tak kolísání na principu dětské houpačky. Cílem jeho působení je nerozhodnost. Oběť ničí rozumem to, co citem buduje, duchovnem popírá hmotné apod. Démon zbavuje možnosti sloučení. Přivádí k jednání na základě vzorce buď-anebo.
/Každý démon přivádí v nějakém ohledu k extrému, zbavuje schopnosti jemné diferenciace a nabádá k černo-bílému jednání./
V jeho působení jsou pozorovatelné všechny běžné znaky vlivu venušinské anti-zóny, tedy povrchnost, lehkovážnost, plytkost a sklon k pervevrznosti.
V umění se projevuje samoúčelným předimenzováním jistých výrazových prostředků na úkor druhých. Zaměřuje se na vyvolání jednoho typu emocí takovou měrou, až výtvor sklouzává do kýčovitosti. V mezilidských vztazích je znakem jeho vlivu zneužití schopnosti empatie. Vyvolanými vnitřními rozpory jeho oběť ztrácí kvanta energie a stává se lehce manipulovatelnou… Chybí jí vnitřní síla k prosazení čehokoliv vlastního…
Démon znamení Štíra
Vyvolává hněv, žárlivost a roztržky. V tomto protigéniovi se spojuje magnetický vliv vody s elektrickým vlivem Marta, což plodí výbušnost. Tato může být při správném postupu využita jako vynikající motivační síla. Démonický vliv protigénia však střet těchto dvou sil formuje buď do ponižování a týrání ženskosti, nebo naopak k absolutnímu ovládnutí ženskostí.
První případ se projevuje potřebou dokazování nadvlády nad ženou. Často přechází do sexuální dominance a sadismu, v extrémních případech nachází výraz v sexuálních praktikách, které ženu přivádějí na pokraj smrti. Tímto přístupem démonický muž-Štír analogicky vraždí i svou vnitřní ženskost. Tento démon, jako mistr mocenské sexuální magie, též inspiruje například k potřebě násilného orálního sexu…
Druhý případ se projevuje opačně, nejčastěji u ženy-Štíra. Martická energie je plně ve službách její ženskosti. Využívá vyzývavou martickou sexualitu k dosažení své vůle. Démonův vliv se na její osobnosti podepíše nejčastěji zuřivostí, vulgárností, pýchou a perverzností. Novoaeonská žena však má být označena jeho cejchem…
Démon se projevuje též posedlostí krví - červenou tekutinou. Je mistrem krevních vampýrů. /Červené krvinky ovládá Štír. Vodní živel tohoto znamení značí magnetické pohlcování, Mars představuje krev. Štír je proto archetypem vampýra. Ne náhodou spadá Transylvánie, v kolektivním vědomí zafixovaná jako centrum vampyrismu, právě pro jeho vládu./
Démon znamení Střelce
Přirozená duchovnost Střelce je vlivem tohoto protigénia přeexponována. Vystřeluje do duchovních výšin s obrovskou energií, přičemž vyvolává zdrcující zpětný náraz. Část vědomí vyzdvihuje na vyšší úroveň, než jaká jí přináleží. Nezpůsobuje tak pobláznění astralitou…, ale skutečný duchovní vhled. Negativem je, že člověk v jeho moci sice vnímá určité duchovní skutečnosti správně, avšak tím, že se jeho pozemský život nepřizpůsoboval tomuto vhledu postupně, dlouhodobým získáváním, vznikne přehnaná zásadovost, úzkostlivé lpění na duchovních zákonech, nebo náhlé životní změn, které mají většinou nepříjemný dopad na rodinu, vztahy a blízké okolí. Inspirace tímto démonem přivádí k nadměrnému duchovnímu životu na úkor života pozemského.
Tento přístup je extrémním a jako většina extrémů časem strhává do svého protipólu. Duchovní život by měl ze světského základu vyplývat, být přirozeným, nikoliv násilným.
Protigénius našeptává ideu ignorace "méněcenného" pozemského stavu a zájem jen o "vznešené" duchovno. Když se však "méněcennému" pozemskému životu nevěnuje dostatečná pozornost, vynutí si ji, většinou poměrně drastickým způsobem.
Démon dává falešný pocit nadřazenosti a aristokracie, který není přirozený, ale nucený. Hlubokomyslné úvahy se stávají cennější než zkušenost. Každý postup musí být kvalitně promyšlen a propracován. Vzniká těžkopádnost, výsledné produkty navíc nebývají funkční, protože hlubokomyslná úvaha často přehlíží důležité pozemské faktory. Vytrácí se spontánní a přirozená intuice.
/Vyvážený jupiterský vliv rozvoji intuice napomáhá./
V nižším modu se démon projevuje tzv. chorobami králů, tedy požitkářstvím, pažravostí, poživačností apod.
Démon znamení Kozoroha
Představuje princip odživotnění. V antroposifii se vliv padlého Saturna nazývá ahrimanský. Démon petrifikuje, vysouší, zbavuje životnosti. Myšlenkovou, duševní i fyzickou sféru redukuje na samotnou podstatu. Všechno ostatní považuje za zbytečnost. Projevuje se přehnanou snahou "přijít věci na kloub".
/Podle astrologie jsou klouby signovány znamením Kozoroha.
/ Průvodním znakem jeho působení je ignorace času, nebo naopak - chorobná přesnost, posedlost časem. Přivádí k zastarávání. Vyvolává nesoulad s aktuálním duchem času. Stojí za duchovními proudy nepřiměřenými době. Je démonickým vládcem času. Dává možnost realizovat se na Zemi takovým proudům a bytostem, které by na ní už působit neměly, protože jejich vliv je retardační.
Démon způsobuje posedlost smrtí, černou barvou a životem "po". Nietzsche ho považoval za svého největšího nepřítele a označoval ho jako "ducha tíže". Přivádí k ignoraci, pohrdání pozemským životem a smyslovými požitky. Má za následek ztrátu kontaktu s pravou vůlí, která se vyjadřuje, ať už uvědoměle, nebo neuvědoměle, právě v životním toku. Jiným následkem působení protigénia jsou zvláštní druhy sexuální perverznosti spojené se smrtí. Saturn, v případě tohoto démona navíc sloučený se živlem země, je principem omezení... Znakem doprovázejícím démonvo působení je chmurná zádumčivost a skoupost.
Démon znamení Vodnáře
Probouzí výrazný spíše intelektuální zájem o duchovno, snahu pochopit systém všehomíra a odkrýt tajemnou pavučinu vztahů. Uranské síly představují bleskové myšlení (Mrkur), proměněné v intuici. Démon přivádí k pokřivené, chybné intuici a celkovému pomýlení vnitřního vývoje.
Vzhledem k intuitivní povaze soudu není možno zpětnou verifikací zjistit, kde nastala chyba.
/U merkurických intelektových soudů se chybné ohnisko logického řetězce objevit dá./
Následkem jeho působení bývá též schematismus, falešná představa struktury světa, které oběť bezvýhradně věří – viz současné "Vodnářské hnutí, New age, pseudoesoterika apod. Uranské síly vždy směřují do budoucnosti a tento démon je protigénius, který na svět přivádí určité vlivy předčasně (současný věk "Vodnáře"), kdy lidé ještě nejsou připraveni na jejich zvládnutí. Odráží se tu jedno z nejčastějších pokřivení merkuricko-uranských sil – zbrklost, unáhlenost. Samotné duchovno inspirované démonem je chladné, povrchní a chaotické. Vyznačuje se též snahou za každou cenu zavést nový světový systém ohnivým popíráním všeho dosud platného, bojem vůči prvkům představujícím minulost. Tento souboj, nechť se už odehrává v jakékoliv životní sféře, vyvolává duševní vypětí a nervové zhroucení, které je znakem démonova vlivu.
Démon znamení Ryb
Představuje pokřivenou podobu neptunské všelásky, nezvládnutí novoaeonské povahy neptunské síly. Jeho působení jsou více náchylné ženy, ale v mírně pozměněných formách se mu nevyhnou ani muži... Člověk pod vládou tohoto démona je nejistý, neschopný rozhodovat sám za sebe, i když je pro něho nerozhodnost zhoubná nebo škodlivá. Raději všechno snáší aby "si nevybral špatně". Rázné volby se bojí. Když už je tato nevyhnutelná, často se rozhoduje na základě ovlivnění, i když je jeho vůle jiná a potom se měsíce i roky utápí ve smutku ze svého utrpení. Démon vede k naplnění pokřivené podoby oběti. Jím ovládaný člověk se obětuje pro druhého, aby mu "svým rozhodnutím neublížil", načež se vyžívá ve své nespokojenosti a frustraci. Výrazná vnitřní pasivita je pečetí prtigéniova působení.
Démon inspiruje k prostituci, což je opět klifotické pokřivení ideje všelásky, navíc přímo porušující příkaz Nuit: "Není jiného pouta, které by mohlo spojit rozdělené, než láska: vše ostatní je prokletí. Prokletí! Budiž zatraceno na aeony! peklo."
Protigénius Ryb někdy přivádí k narkomanii, alkoholismu nebo sebevraždě. Postiženému se život jeví příliš trpkým a oběť překážkou, přičemž je změna často v rukou samotného trpícího a nerealizovanou zůstává jen kvůli jeho pasivitě.
Démon je vynikajícím inspirátorem umění pro ty, kteří nejsou schopni navázat kontakt s géniem Ryb. Jeho umění tvoří hluboké, podmanivé výrazové prostředky, připomínající psychadelické zážitky, a úžasná fantazijnost. Mnoho skvělých umělců je inspirováno tímto démonem a platí mu svoji daň osobním životem.
Osoby pod jeho vlivem bývají očarované tajemností okultismu, ale když proniknou k jádru, které je tvořeno dlouhodobou prací na přetváření vlastního nitra, jsou zklamané a ztrácejí o ně zájem. Častými znaky doprovázejícími démonův vliv je strach ze života a střídání lásky a bezcitnosti jako přílivu a odlivu moře.
Volně převzato z nové knihy Jozefa Kariky - Zóny stínu. Vydal Vodnář 2005
DCČH